2014. április 23., szerda

KULTÚRA: Balkán-gypsy-fever

Kedvesek!

Igyekszem rendszert teremteni blogger életemben, hogy ne uralkodjon összevisszaság a bejegyzések közt, így egy mások által is alkalmazott napi beosztást próbálok kialakítani. Eddig vasárnap a PIXIBOX bejegyzést a különlegességek jegyében írtam, hétfőn Lauren, mint IKON jelent meg, kedden pedig egy márka több termékét mutattam be. 
A mai napra több ötletem is van, azonban idő szűkében a kultúra témakör mellett döntöttem végül.

A következő tartalmak nem feltétlenül összeegyeztethetőek a sminkes, csajos dolgokkal, de itt a jövőben sem fogtok ajánlót találni például a Twilightról, se film, se könyv formájában. Irodalom terén ki kell mondanom: sznob vagyok. Filmek és zene terén mindenevő, de különbséget tudok tenni a "bulin rázom rá magam" zene és az igényes zene között, illetve a "sütit eszünk, és bőgünk a hülye pasik miatt" és a mély, mondanivalóval rendelkező filmek között. Színvonalas lifestyle blogot szeretnék írni, és ennek fényében fogom kiválasztani a kultúra rovat szereplőit is.

Miután mindenkit elijesztettem a fellengzős bekezdéssel, térjünk rá a lényegre! Balkán-fever-nek hívom.  Farsangkor kezdődött, amikor Borsóval elmentünk az A38-ra egy szerb farsang nevezetű konertre, ami Macska-jajt idéző hangulatot ígért. Kezdjük a filmmel.

A Macska-jaj kultfilm. Ezt még életem filmreformja előtt láttam, magamtól néztem meg, imádom évek óta, mindig megnevettet/elgondolkoztat. Ha valaki nem látta, nézze meg, ha valaki nem szereti, szeresse meg, akik látták és szeretik, nézzék meg újra, ahogy én is fogom tenni. 
Elkezdtem leírni a tartalmat, de képtelen vagyok rá. Annyira semmitmondóak a szavak erről a filmről. Inkább képeket fogok betenni, azok híven tükrözik Emir Kusturica filmjének az atmoszféráját, ami magával ragadja a közönséget. Röviden mégis: pitiáner ügyletek, balkán hangulat, szerelem, kényszerházasság, menyasszonyszöktetés, napraforgó, rengeteg alkohol és mulatság jellemzi a filmet.

A szerb farsang aprópója egy Bohemian Betyars koncert volt. Ez egy miskolci fiúkból álló együttes, akik folk-punkot, vagy valami ilyesmit játszanak. Nagyon szeretjük őket, hatalmas bulikat tudnak csapni, igazi mulatságokat. Magyar és roma zenei elemeket a hegedű szolgáltatja leginkább, ehhez adódik hozzá a trombita szólama a balkánt megidézve, és az egyéb hangszerek pedig punk-rock vonalat képviselik. A dalszövegek a modern betyárlét minden jó és rossz oldalát elmesélik a hallgatóknak, a csujogatások pedig igazi vidéki lakodalom-kocsmahangulatot teremtenek. A pálinka, a zene, a mulatságok és az élet szeretetét lehet tőlük kapni nagy dózisban, és egy ilyen színfoltra az itthoni zenei életnek, és az embereknek is nagy szüksége van.
Dalok, amiket ajánlok: (A teljes diszkográfiát ajánlom igazából, de megpróbálok párat kiemelni): 200 BPM(feat. Chip Chip Chokas), Bohém cirkusz, Helynekem, Míg elfeljted, Megjöttek a fiúk, Józanodó, Lazítós. (Hegedű, bor, pálinka, Szembogár (Péterfy Bori feldolgozás), Banderas, Pálinka, Virágszál, Egyedül maradtam) 



A balkán egyik leghíresebb és legzseniálisabb képviselője a zene terén számomra Goran Bregovic. Nagyjából 15 éves koromban ismertem meg, és az akkori korszakom után, most éli nálam virágkorát ez a zene. Gondolkodás nélkül tudom haladzsázni a számomra ismeretlen nyelven megszólaló dalokat, és az élményből semmit nem vesz el ez a tudatlanság. A rezesfúvósok és a vokál olyan hangulatot képes teremteni bárhol és bármikor, hogy minden alkalommal felpattanok ültömből és táncolva, énekelve ugrálom végig a lakást, szüleim legnagyobb örömére (bánatára). Szigeten szerencsém volt élőben is hallani, felejthetetlen volt. A mai napig libabőrös leszek, ha eszembe jut, hogy az első sorban tomboltam végig kis csitriként a koncertet.
Dalok, amiket ajánlok: Ederlezi, Gas gas, Kalasnjikov, Maki Maki, Ya Ya (Ringe Ringe Raja), Jeremija.



A harmadik név, Gogol Bordello lesz. Egy amerikai cigány punkot játszó együttes, aminek az énekese Ukrajnából származik, de egész Európát bejárta, majd amerikában kötött ki, és szerencsére gyökereit nem feledve, megalapította a Gogol Bordellot. Mellékesen megjegyzem, hogy a Bohemian Betyarst a "magyar Gogol Bordelloként" is szokták említeni, ami nem véletlen, múltkor hallgattam a balkán-fever playlistemet és az intro részből nem tudtam eldönteni melyiküket hallom, pedig ismerem a dalaikat. A balkán életérzés az ő dalaikban is tökéletesen megjelenik, mellette pedig az akcentussal elénekelt (kiabált) dalszövegekben társadalomkritikát is hallhatunk, de zenéjük lényege mégis az önfeledtségben, a szabadság érzésében rejlik. Június 14-én, kissé borsos áron, de meghallgathatjátok őket a Park-ban. 
Dalok, amiket ajánlok: Wonderlust king, American wedding, Start wearing purple, Supertheory of Supereverything, My companjera, Tribal connection.


Ezeket a zenéket hallgatva, és a filmre gondolva ábrándozom mostanság arról, hogy visszautaznék az időben, és egy vándorcigány kompániához csatlakoznék. Mezei vadvirágok lennének a hajamban és a fülemben vastag, arany karika himbálózna. Egy falu mellett lennének színes szekereink, a faágakról tarka, száradó rongyaink lógnának. Mindenhol meztelen kis pulyák futkároznának, én pedig a tűz mellett táncolnék. A patakban fürdenénk, mindig szólna a muzsika, üzletelnénk a falubeliekkel, majd mikor kedvünk tartja, továbbállnánk a következő faluig, ahol tábort tudunk verni. A természet vad gyermekeiként élnénk életünket, és boldogok lennénk a magunk egyszerű, nincstelen, otthontalan mivoltában.

Érdekel Titeket ez a világ? Mennyire vagytok nyitottak az ilyen jellegű zenére és filmekre?



Vadvirágos, muzsikával teli szép napot kívánok, Hölgyek! Megyek és aranyfogat rakatok be magamnak.

csók!
          bibonapsugár

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése