2014. november 3., hétfő

GASZTRO: Pumpkin spiced latte DIY

Kedvesek!

Kréti kérésének eleget téve, A felfedezőnek ajánlva, és végül saját kíváncsiságom kielégítése végett elkészítettem itthon a Starbucks őszi szupersztárját, a Pumpkin spiced lattét (PSL).


Elsőként szeretném Nektek belinkelni azt a receptet, ami alapján dolgoztam, tehát nem saját kútfőből jött a dolog, az első szimpatikusnak tűnő leírást követtem nagyjából. Minden megtalálható az itthoni boltokban az elkészítéséhez, szóval nem kell hozzá papayás cickafark szirup meg semmi különlegesség. Viszont nem árt, ha vannak hozzá eszközeink, mert én egy fél órát eltököltem (haha) a szűrögetéssel...

Ez a belinkelt recept egyébként a PSL különlegességét adó szirupot írja le, a sütőtök püré elkészítése saját "találmány". Kb. 1-2 dl-nyi sötétbarna lé a végeredmény, tehát nem egy adaghoz való mennyiség. Viszont légmentesen záródó üvegben el lehet rakni pár hétre a hűtőbe (tekintve, hogy ez gyakorlatilag egy fűszeres tök szörp), ami szuper hír! Én egy bögrében a kávéfőző mellett tároltam, és egy hét után is még pont olyan volt, mint az első napon, de hűtőben nyilván jobb tárolni.

Pumpkin spiced latte 
(Sütőtökös, fűszeres tejeskávé)

A sziruphoz:

2,5 csészényi víz
0,5 ek. őrölt gyömbér
0,5 ek. őrölt fahéj
0,5 ek. őrölt szegfűszeg
0,25 ek. mézeskalács fűszerkeverék

4 ek. sütőtök püré
1 csészényi cukor

Az italhoz:

szirup
kávé
tej

1. Sütőtök sütése

Először is fogjunk egy szép sütőtököt, vágjuk félbe. Én ilyen tököt használtam hozzá:


A magokat és a magokat körbevevő kis szálas részt egy kanál segítségével kaparjuk ki, és tegyük félre. (Ha leszedjük a tök fonalakat a magokról, akkor ki lehet szárítani, majd megpirítani, és remek rágcsa lesz belőle, a boltban is lehet ilyen sós tökmagot kapni.) Ha ez meg van, akkor egy éles késsel, nagyon figyelve saját testi épségünkre és a konyhai berendezésekre, vágjuk nagyjából tenyérnyi (ujjak nélküli tenyér) darabokra. Ezután vegyünk elő egy lapos tepsit, tegyünk bele alufóliát, és helyezzük rá a tök darabokat. Az alufólia azért kell, hogy ne a tepsiből kelljen kapargatni a leégett részeket.
Magas fokozaton süssük addig, amíg puha nem lesz, ez legalább egy órányi sütés. A teteje és az alja lehet, hogy kicsit megég, de ettől nem kell megijedni, azokat a részeket könnyen le lehet majd szedni. A tököt héjával együtt sütjük, mivel ha megsül, egy laza mozdulattal le lehet majd húzni a zöldség húsáról, nem kell nyers, kőkemény állapotában pucolgatni. 

2. A cukros sütőtökpüré elkészítése:

A kész sütőtökből én két darabot használtam fel a sziruphoz, az nagyjából négy evőkanálnyi mennyiség. Lehúztam a tökdarabok héját, ezt ki lehet dobni, illetve leszedtem az égettebb részeket, és a bolond sütőtök őrült macskámnak adtam, így nem ment az sem kárba. Ezután egy kanállal összenyomkodtam egy bögrében, hozzáöntöttem a cukrot, összekevertem és félretettem.


3. A fűszeres szirup alap elkészítése:


Egy magasabb falú kis serpenyőbe kimértem 2,5 csészényi vizet, hozzászedtem a fűszereket, és felforraltam. Mikor már forrt, lejjebb húztam a gázt, és a legkisebb lángon 20 percig rotyogtattam a fűszeres vizet. Ezután jött a móka! Most jön a nem szakszerű szűrési folyamatom leírása, amit kérlek, NE kövessetek.


Két szűrő, és egy fél tekercsnyi konyhai törlőkendő segítségével leszűrtem a fűszereket a léből. Ezt nem örökítettem meg, mert egyrészt baromi nagy macera volt, ott bénáztam, így fotózni nem igazán volt alkalmam, másrészt nem hinném, hogy kellőképpen szakszerű a módszerem. Egy pohár átmérőjű szűrőbe konyhai törlőpapírt tettem, és ezen keresztül próbáltam leszűrni a szirup alapomat. Hát, nem sikerült, mivel a papír nem engedte át a levet, hanem magába szívta, így abból próbáltam ujjal kinyomkodni a levet. Nem szeretném folytatni a leírást, mert egy rémálom volt, annyi a lényeg, hogy valamilyen szűrő papír segítségével kellene eltávolítani a fűszereket a léből, az eredeti receptben kávé filtert említ, de ez nekem nincs itthon... 

4. A szirup összeállítása, forralása:

Hosszas küzdelem árán megkaptam a nagyjából fűszermentes löttyöt, amit a kimosott serpenyőbe visszaöntöttem, és hozzá kapartam a korábban összekevert cukrozott tökpürét. Elkevertem, összeforraltam, majd kis lángon 10-15 percig rotyogtattam. 


Én ezután egy sima szűrővel leszűrtem megint, hogy a tök rostjai ne legyenek benne a szirupomban, de ez nem kötelező, én szeretem megnehezíteni a saját dolgomat, és imádok nyakig trutymákos lenni... Nem. 

Kész a szirup! El sem hittem, nagyon elégedetten szemlélgettem a hígabb, mély barna szirupomat. Már csak az összeállítás van hátra! Sajnos, menő tejhabos, talpas poharas képet nem tudok Nektek feltenni, mivel se talpas pohár, se tejhabkészítő képesség nincs itthon, így felesleges egy képet feltöltenem a bögrényi kávémról, amin semmi nem látszik.
Egyébként teához is remekül használható a szirup, én többször a teámba csurgattam esténként, és azzal is finom. 

Igazából enyhe sült tök íze van, illetve valamivel erősebb az égetett cukor, grillázsos aromája benne. Kellemes őszi ízesítő szerintem, ha valaki szereti az ilyen idénymániákat, akkor mindenképp érdemes kipróbálnia, biztos, hogy olcsóbban megússza, mintha venne valahol szirupot (biztos, lehet kapni valahol). Bár, kicsit meg kell vele dolgozni, de minden bizonnyal egy kávéfilter leegyszerűsíti és meggyorsítja az előállítást. (Vagy nem, ezt csak tippelem.)

Szóval Hölgyek, tökös italokra fel! Élvezzük ki az őszt! 


csók
             bibonapsugár 







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése